Wenley Andrew’s Triumph Thruxton R Phantom

exc-58f60ab103596ed18bde1860

Scroll naar beneden

Deze Triumph Thruxton R begon zijn leven als een bloedrode motor. Hij werd geleverd aan een van Australië’s beste custom bike builders samen met een grote doos aan onderdelen. De standaard Triumph zou niet lang meer leven. Acht weken na levering kwam hij terug als deze prachtige “Phantom”. 

Nu is acht weken erg kort voor een volledige custom build. En zeker als onderdelenleveranciers niet meewerken, maar gelukkig heeft bouwer Wenley bakken ervaring om op te bouwen en gebruikte hij ook de jarenlange ervaring van Triumph. Hij besloot namelijk om het originele frame, motorblok en vering te behouden. Waarom? Omdat hij vond dat Triumph simpelweg te goed werk had afgeleverd met de Thruxton R om het niet te gebruiken. 

Niet alles was zo goed. Het zadel bijvoorbeeld. Dat moest nodig vervangen worden. Daarom weren er drie alternatieven besteld, maar leveranciers blijven leveranciers en dus kwamen er twee nooit opdagen. Degene die wel aankwam bleek te groot en was daarom onbruikbaar. Wenley besloot daarom om er een helemaal zelf te maken van fiberglas. Dit project alleen koste Andrew al 10 dagen, maar het was het waard. Afgewerkt in Alcantara en stiksels in de kleur van de lak, is het resultaat werkelijk prachtig. 

Over die kleur gesproken: de inspiratie daarvoor kwam van Mercedes-AMG. Wenley liep namelijk enkele dagen achter elkaar langs een AMG welke was afgewerkt in Selenite Grey met gele accenten. Hij vond het zo mooi, dat hij het zelf ook moest hebben. 

Op motorisch gebied was er te weinig tijd om iets aan te passen, dus de Phantom moet het doen met de standaard 1200cc twin. Deze is aangesloten op een custom uitlaat met twee pijpen die onder de zitting uitkomen. De pijpen wikkelen zich door het frame tot boven het achterwiel waar ze beide een andere kant kiezen. Hiervoor moest wel de luchtfilter verwijderd worden. Als vervanging daarvoor zie je nu twee velocity stacks aan beide kanten uitsteken. 

Om het geheel af te maken werd er gekozen voor 17 inch Kineo velgen welke voorzien zijn van 180/55R17 Pirelli Phantom banden achter en 130/80 Pirelli’s voor en werden zo’n beetje alle kabels weggewerkt met magie (sommige dingen blijven nu eenmaal geheim). Maar het volgens Wenley was het moeilijkste aan deze extreem korte build, niet het bouwen zelf, maar het omgaan met de kritiek van mensen. Het werd namelijk helemaal vastgelegd in een acht-delige serie gemaakt door Stories of Bike. Of de kritiek invloed gehad heeft op het eindresultaat vertelt Wenley niet, maar de Phantom is zeker een hele dikke racer waar hij trots op mag zijn.