Down and dirty: de Honda CB900 van Christian Klein

exc-58f89cee1b10e37fd772f880

Scroll naar beneden

Je zou het niet zeggen, maar deze brute café chopper (of hoe je dit ding ook wilt noemen) is ooit een standaard Honda CB900 geweest. De ooit zo praktische tweewieler is door Christian Klein onder handen genomen en omgetoverd naar een monster.

Hoewel, monster is misschien wat overdreven want met 95pk en een top van 193km/u heb ik wel eens monsterlijkere creaties voorbij zien komen. Maar die meer dan degelijke cijfers komen dat in dit geval doordat er bijna niets gedaan is met het standaard motorblok van de CB900. Hij is alleen opgeschoond en heeft een K&N high-flow filter gekregen. Meer dan dat was niet nodig want voor een fiets als deze zijn de eerder genoemde cijfers meer dan voldoende volgens de bouwer.

De Duitse opdrachtgever Karl Stromberg had een simpel idee: “Ik wilde dat de motor er anders uit zou gaan zien dan dat je normaal ziet. Hij moest lang en laag worden. Mean and dirty worden, maar mocht absoluut geen Harley motor hebben.”

Daarom kwam Karl aankakken met een Honda CB550. Iets waar Christian niet akkoord mee ging. Simpelweg omdat Karl een lange kerel is, vond Klein een CB900 uit 1980 veel betere keuze omdat deze wel onder Karls lichaam zou passen. 

Na een simpele schets van De bouwer en het akkoord van Stromberg, werd de bike onder handen genomen. Zo’n beetje alles behalve de bovenkant van het frame en het motorblok werden direct naar de container geschoven. Onbruikbaar voor de visie van de artiest.

De voorkant werd voorzien van een ingekorte Suzuki GSX600 voorvork die onder een wat grotere hoek werd geplaatst. Daarop werd een redelijk moderne koplamp geschroefd die de CB900 van wat charme moest voorzien. Voor de rem- en koppelingsreservoirs werden speciale aluminum versies gemaakt en de elektronica werd vervangen voor een complete Motogadget set. Daarnaast gebeurt het remmen met Brembo’s die afkomstig zijn van een Ducati Monster.

Maar het meest imposante aan de creatie moet die achterbrug zijn. Dit lange onderdeel is afkomstig van een Kawasaki GPz 1000 en is aangepast zodat hij overweg kon met een enkele schokdemper. En omdat een accu lelijk is, heeft Klein deze precies bij het draaipunt van deze brug geplaatst. Zo verdwijnt hij bijna geheel bij het aanzicht van de motor. De tank is helemaal uniek want hij is speciaal voor deze motor met de hand gemaakt uit een stuk aluminium. Eronder bevindt zich een aangepaste Suzuki tank. De kont van de bestuurder mag plaatsnemen op een custom Yamaha SRX 600 zit.

De opdracht van de Duitser Karl was duidelijk goed overgekomen want als de creatie van Christian Klein één ding is, dan is het zeker Mean and Dirty. Het enige dat ik me nu nog afvraag is hoe smerig dit ding klinkt met die korte uitlaat pijpjes.