De Honda NX650 Dominator van Rua Machines

exc-58f9fc46d1758e38baf5f3c9

Scroll naar beneden

Als je als Portugese boer op zoek bent naar een betrouwbaar werkpaard als motor, dan zit je niet verkeerd als je voor een Honda NX650 Dominator kiest, toch? Zeker niet als deze onder handen is genomen door de heren van Rua Machines.

Want geef toe, de standaard Dominator uit 1988 bekijk je liever niet zonder de nodige oogbescherming. Dat wist de eigenaar ook en daarom klopte hij met gesloten ogen aan bij Rua Machines, gaf ze een budget en reed een tijdje later weg met dit geweldige eindresultaat.

Omdat het hier om een dagelijks te gebruiken werkpaard gaat, hebben de Portugese custom bike builders niet alleen het uiterlijk onder handen genomen, maar hebben ze ook de nodige upgrades gedaan. Zodoende moets het ding een stuk bruikbaarder worden te voor hetgeen de eigenaar hem wilde gaan gebruiken. Daarom is de Dominator onder andere voorzien van instelbare YSS schokdempers en is de hele voorvork gereviseerd. Ook het frame is op bepaalde punten versterkt en is de rijhoogte omhoog aangepast. Oh, en dit keer was het geen discussie om wel of geen spatborden te plaatsen want de nieuwe eigenaar ging door zand en blubber rijden. Niet fijn zonder spatborden.

De opvallende tank is afkomstig van een Honda CB360 en is mat goud gespoten om perfect bij het het motorblok te passen. Hij is afgewerkt met een mooi, maar klein rekje dat volgens Rua prima te gebruiken is om een kaart of iets dergelijks op te binden. Deze kaart zou vervolgens weinig last van de wind moeten hebben omdat er een minuscuul raampje op de koplamp bevestigd is. Aflezen hoe hard er gereden wordt, kan van vanaf een Motogadget Motoscope.

De zwarte zijpanelen die je ziet, zijn met een reden geplaatst. Of eigenlijk twee. Om te beginnen vonden de mannen van Rua het namelijk geen gezicht als zich daar een gat zou bevinden zoals je vaak bij andere NX650 customs ziet. Daarnaast hadden ze een plek nodig om de K&N luchtfilter en de RVS accudoos te verstoppen. Een win-win. Om de lijnen niet te verstoren kozen ze er ook nog voor om de unieke uitlaten achter deze panelen langs te laten lopen.

Over die uitlaten gesproken: naast dat ze het meest in het oog springende detail van deze Dominator zijn, zijn ze ook volledig zelf gefabriceerd en gelast in de shop. Ze ogen alsof ze helemaal open zijn en produceren daarom waarschijnlijk ook de nodige herrie. Om het allemaal af te maken rolt het geheel op gereviseerde 17-inch velgen omringd met Dunlop Trailmax banden. De perfecte keuze voor een wat rauwere look.

Hoewel ik geen Portugese boer ben die dagelijks over landweggetjes naar zijn werk rijdt, kan ik me best indenken om dagelijks op deze Rua Machines creatie naar mijn werk te rijden. Misschien dat ik dan zelfs af en toe een boerenweggetje of twee zou meepakken. Gewoon omdat het kan.