deBolex pakt de Buell XB9 City X flink aan

exc-59032f8d37c5819192bf6c02

Scroll this

Calum Pryce-Tidd is eigenaar van de Londense shop deBolex en hij gelooft er absoluut niet in om motoren te verbouwen en ze daarmee minder praktisch of ronduit slechter te maken voor de looks. En met dat geloof als insteek is ook deze Buell XB9 aangepakt. Minimalistisch design, maar vooral verbeterde prestaties.

“We zijn een shop die blij is met al het werk dat een fabrikant in een motor heeft gestoken. Wij zullen dan ook al tijd de basis van de motor behouden, maar hem wellicht voorzien van een andere outfit en daarbij hier en daar wat onderdelen upgraden,” zegt Calum. “Hierdoor is het eindresultaat niet alleen een erg bruikbare motor, maar ook een prachtige one-off custom.”

En volgens Calum is dat ook precies waarom ze de Buell gekozen hebben. Een Buell is doorgaans een geweldige motor want vanuit rijdersoogpunt doen ze vrijwel alles goed. Maar ze hebben over het algemeen hetzelfde zwaktepunt en dat is de styling. En daar heeft Calum wat mij betreft een punt want de standaard XB9SX City X was, en is niet echt een hele fijne motor om te zien. Het is een bonk vreemde styling. Je weet niet waar je moet kijken en waar je ook kijkt klopt het allemaal net niet. 

Blijkbaar dacht eigenaar Todd Kleparski er ook zo over. Hij bezit de Buell al een tijdje en kocht hem ooit nieuw. Onlangs was hij erop uitgekeken en bracht hij hem naar Calum. Deze mocht alles doen wat hij wilde. Deze ging als eerste aan de slag met de stand van de motor. De standaard voorvork werd te kort bevonden en ingeruild voor een Showa set afkomstig van een Ducati 899 Panigale.

De achterkant werd ook gelijk aangepakt waarbij de vering als eerste de vuilnisbak mocht bezoeken. Deze werd namelijk vervangen voor een one-off Maxton RT10 mono shock met een reservoir die er niet direct op vast zit. 

De race specialisten van Dymag zijn verantwoordelijk voor de carbon fiber velgen. Daarbij had deBolex een mazzeltje want de voorvelg was al speciaal voor een 899 gemaakt en paste dus zonder problemen. De achtervelg paste daarentegen helemaal niet en werd daarom speciaal voor deze machine opnieuw gemaakt. 

Tijd voor de volgende uitdaging: het werken met de aparte setup van de de Buell. “De Buell is een lastige machine om aan te werken omdat het frame ook dienst heeft als de benzinetank. Die “benzinetank” die je dus ziet zitten, is eigenlijk gewoon een behuizing voor de accu en de luchtfilter.” Deze zijn overigens gelijk vervangen door een K&N filter en een Lithium-Ion accu. De “benzinetank” is vervangen voor een andere, zelf gevormd alternatief die beter bij de door Calum gekozen style past. “Om de styling helemaal compleet te maken, hebben we de oliekoeler naar voren verplaatst. Deze bevindt zich nu in het stuur achter het ventilatiepaneel dat zich naast de verlichting bevindt.”

Bij deBolex werken ze met traditionele metaalbewerkingstechnieken en passen ze deze vooral toe op aluminium waardoor de motor zo licht mogelijk gehouden wordt. Het subframe van de achterkant is gemaakt van 25mm pijp die koud gebogen en naadloos is afgewerkt. Het mooie van dit frame is dat deze de ECU, alle zekeringen en de Motogadget m-Unit verbergt. De zitting heeft een quick-release waardoor je er ten alle tijden makkelijk bij kunt. 

De glimmende onderdelen van de Buell hebben een Harley Davidson Metallic Red laklaag meegekregen, terwijl de rest is afgewerkt in mat zwart. De custom zitting is afgewerkt in waterbestendig alcantara en vinyl. Als finishing touch heeft Calum nog een kleine 1/1 op de motor gegraveerd. Dit geeft aan dat het een deBolex one-off is. “Elke build is uniek.”