Roland Sands verlaagt en verlengt een BMW R nineT

exc-59134cfeebbd1a6fb6375853

Scroll naar beneden

“Het is een concept board tracker build. Hij heeft geen voorrem, geen kickstand, geen verlichting en is eigenlijk helemaal niet geschikt voor dagelijks gebruik. Maar het is een BMW, dus hij zal altijd starten en altijd blijven rijden.” Dat is wat maker Roland Sands te zeggen heeft over deze zwaar aangepaste R nineT, maar in zijn verdediging: de motorfiets is eigenlijk bedoel als showmodel.

Tenminste, dat was het idee van de opdrachtgever. Die klopte bij RSD aan om een show motor te laten maken. Iets wat Sands en zijn team niet kan of wil doen. En dat terwijl een show motor eigenlijk een vrijbrief is voor debiele creativiteit. Je hoeft namelijk aan geen enkele regelgeving te voldoen. 

De klant wilde een tracker die erg goed zou staan in zijn winkels. Daarom werd als eerste gekozen voor een splinternieuwe BMW R nineT en werden de standaard velgen vervangen voor gigantische 21″ Morris velgen. Om die passend te maken werd het frame ook aangepast. Als eerste werd de hoe van de voorvork groter gemaakt en werd de vering uitgebreid met een GP Suspension cartridge kit voor de voorvork en werd er achter een nieuwe Öhlins TTX schokdemper geplaatst. Door dit alles kwam de BMW niet alleen een stuk lager te liggen, maar werd hij ook een heel stuk langer. 

Voor de veiligheid werd de achterrem vervangen voor een custom set van Spiegler. Om dat de compenseren werd de voorrem verwijderd want die schijven zien er natuurlijk niet uit. Ook werden alle nutteloze opbouwpunten en de complete achterkant van het frame gesloopt. Die achterkant is volledig opnieuw opgebouwd want de oude paste simpelweg niet bij de flow van de motor. De zitting is gemaakt door Bitchin’ Seats.

Naast de achterkant is ook de tank compleet custom en met de hand gemaakt door hoofd fabricator Aaron Boss. Hij is ook verantwoordelijk voor het front board en side panels. De tank is afgewerkt met wat RSD badges en een gegoten aluminium tankdop van Crafty B.

Maar er is meer gedaan dan alleen aan de looks gewerkt. Om de prestaties van de motor wat te verbeteren. Daarom heeft het team de motor van een Rapid Bike Race Tuner voorzien en is er gekozen voor een CXRacing oliekoeler. Deze is verborgen achter de nummerplaten. De electronica is ook verstopt in een doos achter de zijpanelen en is de luchtfilter vervangen door twee RSD velocity stacks. De uitlaat is vervangen voor een custom made pijp met uitloop naar RSD dempers.

En hoewel het er niet op lijkt, is de BMW een echte asfaltvreter. Tenminste als we waaghals Roland zelf mogen geloven. Hij heeft meerdere ritjes gedaan op de custom zonder voorrem. “Hij is geweldig op de weg. Hij is snel en stuur goed, je moet alleen een beetje oppassen want hij mist de voorrem…”

Meer informatie? Check de site van Roland Sands