De BMW M2 CSR heeft een M3 motor met 610pk

exc-59160cb659cc68ef54fa2c8e

Scroll this

Persoonlijk is de BMW 1M mijn all-time favorite BMW, maar deze M2 CSR komt wel heel dichtbij om hem van de troon te stoten. De Duitse heren van Lightweight Performance vonden de standaard M2 een beetje lafjes en hebben er daarom een monster met 610pk en 767Nm van gemaakt.

Die power, die komt niet uit een M2 blok. Nee, dat is te min. Daarom is die eruit gesloopt en weggeflikkerd. Lightweight Performance vond het beter om een M3 blok erin te lepelen. Die zes-in-lijn produceert standaard maar 430pk, maar is gekieteld naar een prettigere 610pk. Dat is in totaal zo’n 265pk meer dan de standaard M3. 

Al die power zorgt ervoor dat dit niet echt subtiele bommetje van 0 naar 100km/u klapt in precies 3 seconden. De begrenzing is ook verwijderd want die heb je niet nodig op de Autobahn. De top ligt nu op een schappelijke 328km/u. 

En zoals een beetje petrolhead weet is power maar een enkel onderdeel van een auto. Gewicht telt ook mee. Deze CSR, wat trouwens staat voor “Carbon Sport Race,” is bijna 200kg lichter dan een standaard M2 (1371kg tegenover 1564kg). Dat komt doordat het dak, de deuren, de motorkap en de kofferbak vervangen zijn voor, je raadt het al, carbon versies. 

Om de wegligging en het rijgedrag van de bak een beetje te helpen zijn er nog wat aerodynamische upgrades geplaatst zoals een frontsplitter en een gigantische vleugel. De velgen zijn ook extra ligt en zijn omwikkeld in Michelin Cup 2 banden met een breedte van 26,5cm voor en 29,5cm achter. Genoeg goed rubber om je op de weg te houden dus. Oh, en mocht je de onderkant toch niet onder houden, dan overleef je de crash ongetwijfeld door de standaard ingebouwde rolkooi. 

Prijzen weet ik niet, maar Lightweight Performance zegt dat je nu naar de shop kunt rijden om er een op te halen. Ze hebben er blijkbaar enkele klaarstaan. Mocht je al een M2 hebben en vind je het ook een laffe bak, dan mag je hem ook bij de tuners inleveren voor een complete ombouw.