Heeft nieuwe Opel Insignia last van grootheidswaanzin?

exc-59552268e110ebfd5e9c1cd4

Scroll this

Opel is ambitieus en wil tussen 2016 en 2020 niet minder dan 29 nieuwe modellen op de markt brengen. In maart 2017 was het de beurt aan de volledig nieuwe en tweede generatie Insignia, die er is als vijfdeurs hatchback en stationwagon. Het nieuwe vlaggenschip is een echt Duits fabricaat, de productie vindt namelijk plaats in Opel-stad Rüsselsheim. Niet alleen middenklassers als de Ford Mondeo en Volkswagen Passat moeten op hun tellen gaan passen, Opel richt zijn pijlen ook op BMW en Mercedes-Benz. Grootheidswaanzin van de eens zo burgerlijke autofabrikant?

Groot is de Insignia Grand Sport met een lengte van 4,90 meter zeker. Ten opzichte van de vorige generatie is er nog eens vijf centimeter bijgekomen. Een middenklasser uit het D-segment kun je de auto dan ook moeilijk meer noemen. De eerste Vectra uit 1988 was slechts 4,35 meter lang. De eerste Insignia schopte het in 2009 tot Auto van het Jaar, dus Opel weet met het nieuwe model voor welke uitdaging het staat. Fraai getekend is het coupé-achtige ontwerp van de auto zeker. Zijn dynamische en vloeiende silhouet is gebaseerd op dat van de aerodynamische Monza conceptcar. Als Cw-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) staat 0,26 genoteerd, waarmee het een van de meest gestroomlijnde modellen in het segment is. De vorige Insignia was voorzien van behoorlijk grote overhangen, die zijn bij de nieuweling danig ingekort. Dat oogt direct minder zwaarlijvig. Het stoere, maar elegante design vraagt wel om flinke eyecatchers van wielen, kleine karrenwieltjes met veel rubber erom is een echte no-go. Wat verder opvalt zijn de prominente grille en de LED-achterlichten met ‘double wing’-design.

De Ford Mondeo is totaal geen partij

Aandacht voor detail is ook zichtbaar in het interieur van de Insignia Grand Sport. Strakke lijnen, gladde oppervlakken van mooie materialen en een breed opgezet instrumentenpaneel mét koelvloeistoftemperatuur- en accuspanningsmeter. De afwerking is hoogwaardig, al moet je niet het niveau van een Mercedes-Benz C- of E-Klasse verwachten. De Ford Mondeo is echter totaal geen partij, daar stijgt Opels vlaggenschip met kop en schouders bovenuit. Qua bediening zijn alle functies eenvoudig te vinden, al zijn de vele knoppen op het stuur even wennen. Ook het vlot werkende IntelliLink infotainmentsysteem stelt je niet voor verrassingen en de airco heeft aparte knoppen. Voorin de testauto staan masserende en geventileerde AGR-gecertificeerde zetels, het over stoelen hebben doet het meubilair geen eer aan. Verstelbaar over een zeer ruim bereik en op alle vlakken een grandioze steun biedend, heerlijk. De voorpassagiers zitten drie centimeter lager dan voorheen en door de met ruim 9 centimeter verlengde wielbasis slaan passagiers op de eveneens fijn zittende achterbank hun onderdanen over elkaar. De aflopende daklijn is er echter verantwoordelijk voor dat personen van 1,80 meter de hemelbekleding al gauw dichtbij voelen komen. Met een bagageruimte van 490 tot 1.450 liter loopt de Insignia achter op de vorige generatie (530-1.470 liter), maar een flink laadvolume is het nog steeds. 

Voor de nieuwe Insignia heeft Opel een nieuwe voertuigarchitectuur ontwikkeld en het E2XX-platform zo licht mogelijk gemaakt. De geteste Grand Sport weegt ten opzichte van zijn gelijkwaardig gemotoriseerde voorganger 126 kilo minder, en dat merk je. Achter het stuur geeft de auto niet de indruk groot en log te zijn, al is de achteruitrijcamera bij manoeuvreren een zegen. Het weggedrag is een goede mix van comfort en een vleugje sportiviteit. In hoofdzaak is de Insignia meer geschikt als fijne reispartner op de lange afstand, maar voor een bochtig traject draait hij zijn hand niet om. Tijdens snelle richtingsveranderingen zit er best beweging in de koets en de achterkant voelt dan vrij los aan, maar de 18 inch wielen houden grip. De besturing is nauwkeurig, niet kunstmatig licht en geeft veel vertrouwen. Overigens was de testauto niet voorzien van het optionele adaptieve onderstel, het rijplezier tijdens de testrit was er niet minder om.

In de machinekamer vinden we de opgewaardeerde viercilinder 1.6 CDTi dieselmotor uit de vorige Insignia. Dit blok (B16DTH) behoort tot de Medium Diesel Engine-familie en wordt in het Hongaarse Szentgotthárd gebouwd. Qua karakter is het een fijn blok dat vooral op koppel gereden moet worden, verder doorhalen dan 3.500 toeren heeft weinig zit. Tussen de 2.000 en 3.500 toeren blaast de turbo met variabele turbinegeometrie zijn partijtje mee. Minder dan de geboden 136 pk is dan ook niet aan te raden in deze grote Opel. De auto is best vlot, maar door het krappe ideale werkgebied schakelt de soepele automatische zesbak bij een inhaalactie al gauw twee verzetten terug. Dit laat de motor ook duidelijk horen en sowieso is de 1.6 CDTi niet de meest verfijnd klinkende diesel die je kunt krijgen in deze klasse. Eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond, maar op sommige soorten wegdek neemt het afrolgeluid van de brede banden dan de overhand.

Op de zakelijke markt afgestemd

Opel levert de Insignia naast de Online Edition en Innovation ook als speciaal op de zakelijke markt afgestemde Business Executive. Deze beschikt standaard over automatische airco met twee zones, navigatie, cruise control en parkeersensoren voor en achter. Bovendien zijn er diverse veiligheidssystemen aan boord, waaronder verkeersbordherkenning en voetgangersdetectie. De prijslijst bestaat uit aardig wat uitrustingspakketten en losse opties. Om daar wijs uit te worden is een avondje studeren geen overbodige luxe. Op het gebied van aandrijving staan er drie benzine- en evenzoveel dieselmotoren paraat.

Met de tweede generatie Insignia doet Opel weer volop mee om de gunst van de voornamelijk zakelijke koper. De auto ziet er goed uit, biedt veel interieurruimte en de rijeigenschappen zijn uitstekend. Ook qua (veiligheids)uitrusting en multimedia is de Insignia helemaal bij de tijd. De grootste tegenvaller is de rauwe 1.6 CDTi-dieselmotor. In zo’n statige en luxe auto verwacht je geen geratel vanuit het vooronder. Gecombineerd met een uitgebreid leveringsprogramma en concurrerende prijzen moet het gek lopen als dit geen succes wordt. 

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door de Opel Centrale in Papendrecht.

Technische gegevens:
Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTi Business Executive
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 136 pk bij 3.500 tpm
Max. koppel: 320 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,5 sec.
Topsnelheid: 203 km/h
Transmissie: zestraps automaat
Gem. verbruik: 5,1 l/100 km (1:19,6)
Gewicht: 1.422 kg
Vanafprijs: € 33.695
Vanafprijs testauto: € 39.745

Plus
+ Stijlvolle verschijning
+ Heerlijk zittend meubilair
+ Zitcomfort achterin met veel beenruimte…

Min
– … maar weinig hoofdruimte
– Prominent aanwezig motorgeluid
– Forse auto bij manoeuvreren in de stad