Een monsterlijke klassieker: de 1964 AC Cobra 289 MKII

exc-5963aaa38419c296bdd5f8c1

Scroll naar beneden

De auto die je hier zit is een “beter dan originele” AC Cobra 289 MKII uit 1964. Wat dat betekent is dat deze oude bak in betere staat is dan toen hij uit de fabriek kwam rollen en dat hij op dit moment misschien wel een van de dikste roadsters op de weg is.

Waarom dat? Dat komt omdat deze tweedehands Cobra onlangs onderhanden is genomen door expert restaurateur Mike McCluskey. Hij heeft de klassieker weten op te kalefateren naar de extreem hogen eisen van de FIA standaard. Iets waar zowel AC als Shelby op het moment van bouwen zich blijkbaar niet helemaal aan hielden.

Dit zwarte monster is een MKII versie van de AC Cobra die van 1963 tot 1965 is geproduceerd. Deze versie werd uitgerust met een schattige 4,7 liter Ford Windsor V8 die zo’n 210 pk produceerde. Zet daartegenover dat de roadster een lachwekkende 1050kg weegt en je hebt een snelheidsmonster. Het grappige is dat de MKII is geüpgraded met een stuurkolom uit een Volkswagen Kever. Denk daar maar aan als je ooit een keer met 200+ km/u over de autobahn knalt in dit ding. 

Ga je nog verder terug in de geschiedenis van deze wagen dan kom je erachter dat voordat dé Carol Shelby deze klassieker als de Cobra introduceerde, het wagentje voorzien was van een simpel tweeliter blok. Carol vond het een toffe wagen en zag er potentie in, maar vond dat hij met een goeie ouwe, dikke Amerikaanse V8 veel beter zou presteren. Daarmee was de klassieker geboren. Een wagen die je tot op de dag van vandaag nog kunt kopen bij zowel AC als Shelby

Deze topversie stond te koop op City Concours 2017 in juni in Londen. Hij is daar waarschijnlijk verkocht want verkoper Fiskens heeft hem van de site verwijderd. Welk bedrag deze unieke wagen heeft opgebracht is helaas onduidelijk, maar ik gok dat je er zeker drie of vier splinter nieuwe versies van zou kunnen kopen.