Autotest: Audi Q2 1.4 TFSI CoD S tronic

exc-5b1999600e2e72dd8e79ae8f

Scroll naar beneden

Wel een Audi, maar een Q-model is te duur? Sinds eind 2016 heeft het merk met de vier ringen daar een oplossing voor. Met de Q2 in het programma is een stoere Audi-SUV bereikbaarder dan ooit. De kleinste Q is minder zakelijk en mainstream dan zijn grote broers en moet met zijn krachtige design vooral ‘urban hipsters’ overtuigen. Ondertussen heeft Audi met de Q2 dan wel diverse ontwerpprijzen in de wacht gesleept, de concurrentie zit niet stil. De vraag is dus of deze compacte crossover anderhalf jaar na zijn introductie nog steeds een aantrekkelijk aanbod is.

De bouw van de Q2 vindt plaats in Audi’s thuishaven Ingolstadt. In deze 135.000 inwoners tellende stad aan de Donau, en geboorteplaats van politicus Horst Seehofer, wordt de auto op dezelfde productielijn als de A3 in elkaar gezet. Fabrieksdirecteur Albert Mayer is er trots op dat de grootste Audi-fabriek in 2016 gewoon door is blijven draaien. Voor de implementatie van de Q2-bouw waren bijvoorbeeld veel logistieke veranderingen nodig. De man die de Q2 zijn moderne, coupé-achtige styling heeft gegeven mogen we ook niet vergeten. Marc Lichte (Arnsberg, 1969) is sinds 2014 designchef bij Audi en eerder was hij verantwoordelijk voor het ontwerp van de vijfde, zesde en zevende generatie Volkswagen Golf. Hij heeft de 4,19 meter lange crossover een off-road uitstraling gegeven door extra nadruk te leggen op de forse wielkasten en grote geïntegreerde luchthappers in de voorbumper. De hoekige designdetails, de C-stijlen in een contrasterende kleur en de aflopende daklijn geven de Q2 een compact en sportief ogend uiterlijk. Typisch Audi is de Singleframe grille, die nu octagonaal (achthoekig) is vormgegeven. Erg fraai zijn de LED-koplampen met 31 diodes, terwijl de achterlichten zijn voorzien van de zo gewilde dynamische knipperlichten. In de kleur Nanogrijs metallic komt de Q2 minder expressief over, maar er zijn talloze kleurencombinaties mogelijk. Felgeel of vuurrood gecombineerd met een afwijkende dakkleur, je zegt het maar.

SUV-gevoel

Wie bang is dat het speelse uiterlijk van de Q2 de interieurruimte nadelig beïnvloedt heeft het mis. Vier volwassenen tot 1,80 meter vinden een prima plek en ook degene die zijn veroordeeld tot de achterbank ervaren genoeg bewegingsvrijheid. De instap achterin wordt echter beperkt door de smalle deuropeningen en de zitting van de bank is kort. Voorin krijg je door de hogere zitpositie en het goede uitzicht een echt SUV-gevoel, maar de stevig gevulde en prettig gevormde voorstoelen laten zich desgewenst ook een flink stuk omlaag bewegen. Met 405 liter bagageruimte speelt de Q2 prima mee in dit marktsegment en bovendien is de vierkant vormgegeven kofferbak goed bruikbaar. Audi spreekt over een vernieuwend interieurdesign, maar ten opzichte van de opvallende carrosserie is de Q2 vanbinnen erg netjes en sober. Gelukkig kun je voor wat opfleuring de decoratielijsten in oranje, rood, geel of wit bestellen. Wat ook opvalt is dat sommige kunststofdelen duidelijk minder hoogwaardig aanvoelen dan in andere modellen van Audi. Ergonomisch is de Q2 een voorbeeld voor velen en mooie opties als een digitaal instrumentarium en een head-up display staan voor schappelijke prijzen in de optielijst. Dat is bij dit Duitse premiummerk weleens anders geweest.

Ondanks dat de Q2 gebouwd is met bekende onderdelen uit het Volkswagen-concern heeft de auto een eigen karakter. Net als de A3 en TT staat de Q2 op het MQB-platform (Modulare Querbaukasten), maar met 14,5 centimeter bodemvrijheid is het een totaal ander concept. Om het dynamische uiterlijk eer aan te doen monteert Audi standaard een progressieve besturing. Bij grote stuurbewegingen reageert de besturing directer, waardoor de met 1.255 kilo relatief lichte Q2 sportiever aanvoelt dan verwacht. De crossover is wendbaar, stabiel en levendig. Er is een goede balans gevonden en ondanks dat de auto hoger is dan een gewone vijfdeurs hatchback vormen hoge bochtsnelheden geen probleem. Comfortabel is de Q2 tot op zekere hoogte, want de 215/50 R18-banden van de testauto verwerken korte oneffenheden en drempels op een stevige manier. Een kleinere wielmaat zal verlichting brengen, maar in de basis is het onderstel op dynamiek gericht.

Onderhoudsvrije distributieriem

Met 150 pk in het vooronder presteert de Q2 naar behoren. De 1.4 TSFI-motor uit de EA211-serie reageert eenmaal boven de 2.000 toeren direct, maar niet nerveus op bevelen die de bestuurder hem via het gaspedaal geeft. Om het brandstofverbruik te drukken heeft dit blok cilinderuitschakeling waar bij de middelste twee cilinders onder deellast op non-actief worden gezet. Op het gebied van ‘running costs’ is de onderhoudsvrije distributieriem een voordeel. In de testauto is de stille en soepele turbomotor gekoppeld aan een S tronic-automaat met zeven versnellingen en een dubbele koppeling. Over het algemeen valt er weinig op deze DQ200-bak af te dingen, ware het niet dat wegrijden vanuit stilstand nogal eens schokkerig verloopt. Zet de pook in de sportmodus en je zal merken dat er bij hogere toerentallen wordt opgeschakeld. Op uitdagende binnenwegen geeft het veel voldoening om handmatig de versnellingen te kiezen en lekker te keer te gaan. Een topsnelheid van 212 km/h is op de Duitse Autobahn mooi meegenomen. 

De gebaande paden verlaten is ongetwijfeld mogelijk, maar vierwielaandrijving (quattro) is alleen leverbaar op de Q2 2.0 TFSI en 2.0 TDI. Deze uitvoeringen kennen een forse aanschafprijs, en de geteste Q2 1.4 TSFI met S tronic kost al ruim 35.000 euro. Voor een goede restwaarde is het 2.500 euro kostende Pro Line-pakket met navigatie, parkeersensoren en cruise control een must. Daarentegen weet je van tevoren dat je bij de Audi-dealer niet voor een dubbeltje op de eerst rang zit. De Q2 is een andere Audi dan het serieuze en zakelijke merkimago doet vermoeden. Niet alleen het design valt op, ook het lichtvoetige weggedrag mag er zijn. Wat ons betreft goed voor een leuke start in de wereld van de vier ringen.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 sec.
Topsnelheid: 212 km/h
Transmissie: zeventraps automaat met dubbele koppeling
Gem. verbruik: 5,4 l/100 km (1:18,5)
Gewicht: 1.255 kg
Vanafprijs: € 31.855
Vanafprijs testauto: € 35.675

Plus
+ Veel mogelijkheden tot personaliseren
+ Karaktervol exterieurdesign
+ Levendig weggedrag

Min
– Sober interieur
– Diverse harde kunststofdelen
– Automaat schokkering bij wegrijden