Tenzij je onder een steen leeft, heb je al gehoord dat Whatsapp hun grootste belofte heeft gebroken. De app zou namelijk reclame-vrij blijven, maar wordt nu opengesteld voor bedrijven zodat zij jou berichtjes kunnen gaan sturen. Daarvoor worden gegevens gedeeld met Facebook, maar dat hoef je niet toe te laten.
De nieuwe gebruikersvoorwaarden van Whatsapp geven aan dat jouw gegevens met Facebook gedeeld zullen worden om jouw ervaring met advertenties en producten op Facebook te verbeteren. Wat dat precies inhoudt is niet helemaal duidelijk. Gelukkig is er een manier om dit in zijn geheel te voorkomen zodat je je ook geen zorgen hoeft te maken over deze onduidelijkheid.
Na het accepteren van de nieuwe gebruikersovereenkomst heb je volgens Whatsapp 30 dagen de tijd om uit te stappen. Om dus een opt-out te doen. Deze vind je onder Instellingen > Account > Deel mijn accountinformatie. Vink of schuif hier de betreffende optie uit en jouw gegevens zullen niet naar Facebook gestuurd worden.
Hoe het overigens met de reclame zal gaan zitten, is ook nog niet duidelijk. Whatsapp heeft het vooralsnog over serviceberichten van bijvoorbeeld PostNL die aangeeft dat de bezorger onderweg is, of dat je pakketje niet is afgeleverd. Maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat Bol.com je berichtjes met aanbiedingen gebaseerd op je Facebook geschiedenis gaat sturen. Only time will tell.