De Ferrari FXX K is een monster met 1.035pk onder de motorkap

De Ferrari FXX K is een monster met 1.035pk onder de motorkap

En jij maar denken dat de LaFerrari het meest krachtige is dat Ferrari uit de fabriek in Maranello heeft laten rollen. Maar zoals altijd, kan alles altijd beter. Daarom is er nu de FXX K. De LaFerrari waar je de weg niet mee op mag omdat hij zo idioot is.

De FXX K is een hybride die alleen gereden mag worden op het circuit. En nee, jij mag er niet een kopen. Waarom niet? Omdat hij al uitverkocht is. Maar dat terzijde. Het monster is simpel gezegd een LaFerrari waar alle begrenzers af zijn gehaald en waar alle denkbare moderne racetechnieken van Ferrari zijn ingebouwd. Het gaat zelfs zo ver dat de makers toegeven dat het eigenlijk een rijdend lab is. Sommige gebruikte technieken in de FXX K zijn namelijk niet eens legaal in de racewereld, laat staan voor op de weg. Een gelukkige eigenaar mag deze dingen wel testen en alle data die daaruit komt gebruikt Ferrari voor de toekomst. Eigenlijk is elke eigenaar dus simpelweg een proefkonijn die betaald om proefkonijn te zijn. 

Hierbij de uitleg van Ferrari over de FXX K

The front of the car is dominated by a twin-profile spoiler and a larger splitter, which is 30 mm lower, with a gap in its centre. This design is an application of the concepts developed to improve aero balance in the GT category of the WEC, which Ferrari has won for three consecutive years. Two pairs of vertical elements, an endplate and, externally, a dive plane, together with vertical fins channel the air towards the car’s flanks, generating a longitudinal vortex that creates a localised depression. This in turn sucks the wake from the wheels to the outside of the aerodynamic underbody. Along with the side skirts that extend out from the sills, the vortex helps isolate the airflow from the underbody to boost its efficiency.

The solutions on the rear of the car are highly sophisticated, too. The tail section is now higher and the mobile spoiler extends further for a total increase in extension of 60mm when fully deployed. A vertical fin and a small wing each side of the tail act as guide vanes in the low drag configuration and boost the spoiler’s efficiency in the high downforce one. This system also creates considerable downforce at the rear of the car, allowing the use of an extreme diffusion volume for the rear diffuser which optimises air extraction from the underbody. The section of the flat underbody just ahead of the rear wheels is also exploited to the full to generate downforce thanks to the reduced pressure in the wheel arch guaranteed by the direct connection to the rear of the car by a by-pass duct.