McLaren maakt een eenmalige speciale 570S om 50 jaar Formule 1 te vieren

McLaren maakt een eenmalige speciale 570S om 50 jaar Formule 1 te vieren

Vijftig jaar geleden maakte McLaren haar debut in de Formule 1. Hun eerste F1 bolide, de M2B, verscheen toen op de grid van de Monaco GP in 1966. En om die dag te eren komt de autobouwer uit Woking, Engeland met een eenmalige speciale editie van de 570S Coupé.

De M2B was 50 jaar geleden al een toonbeeld van hoe McLaren weet te innoveren. Zo was de body gemaakt van Mallite, een goedje dat bestaat uit Balsa hout en aluminium. De ontwerper van de auto, Robin Herd, koos dit materiaal om zijn unieke lichte en stijve eigenschappen. Normaliter werd dit alleen voor vliegtuigpanelen. Robin was hier al bekend mee omdat hij hiervoor aan de Concorde meewerkte. Voor de motor werd een 4,2 liter V8 van Ford gekozen. Deze moest alleen wel hevig aangepast worden omdat de F1 reglementen alleen een 1,5 liter met turbo, of een 3,0 liter zonder turbo motor toestonden. Uiteindelijk paste het team het blok zo aan dat alleen de cilinderkoppen en de onderstuk nog origineel waren. Na al die modificaties pompte het blok er zo'n 303 paarden uit.

Toen het raceweekend aanbrak, moest de wagen uit Engeland naar Monaco vervoerd worden. Dit was een issue aangezien ze geen trailer hadden. Het team fabriceerde daarom een manier om hem achter hun Ford Fairlane te kunnen slepen. Door deze actie kreeg de wagen uiteindelijk de bijnaam "White Whale".

Bruce McLaren wist met de wagen als tiende te kwalificeren, maar wist de uiteindelijke race niet uit te rijden. De wagen begon olie te lekken en moest daarom vroegtijdig zijn debut afronden. Daarna werd het oliesysteem opnieuw uitgedacht en ingebouwd waardoor het team in dat zelfde jaar tijdens de GP van Engeland zesde kon worden en tijdens de GP van de Verenigde Staten het tot de vijfde plek wist te schoppen. Twee jaar later won Bruce de GP van België en werd daarmee de grondlegger van het team dat we vandaag kennen.

Nu is het team van vandaag niet het enige dat er over is van de racegeschiedenis van McLaren. De nieuwe 570S Coupé zit ook vol met technieken die uit de F1 zijn gekomen. Natuurlijk is de Carbon Fiber MonoCell II een overduidelijk overblijfsel uit de F1 geschiedenis, maar een leukere is het feit dat de 570S het BrakeSteer systeem ingebouwd heeft. Dit systeem mag niet meer gebruikt worden in de F1 omdat het een oneerlijke concurrentiepositie zou geven, maar dat betekent niet dat niet in de andere wagens van McLaren gebouwd mag worden. Overigens zorgt dit systeem ervoor dat het wiel dat zich aan de binnenkant van de bocht bevindt, lichtjes kan afremmen en daardoor overstuur kan voorkomen. Ook zou je hierdoor scherper kunnen insturen.

En nu zou je natuurlijk verwachten dat deze one-off McLaren wat extra snufjes of een extra getunede 3,8 liter Twin Turbo V8 zou hebben, maar helaas is dat niet waar. De speciale versie moet het doen met dezelfde 562pk's als de standaard versie en heeft ook geen andere super stoere snufjes aan boord. Het enige dat anders is, is de lak. Deze is gebaseerd op dezelfde lak als degene waarmee de M2B zijn debut maakte. En dat is al heel erg tof natuurlijk.