Autotest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style

Autotest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style

Bijna was de T-Roc er niet geweest. Volkswagen toonde op de Autosalon van Genève in 2014 een conceptmodel van de nieuwe compacte crossover, maar had eigenlijk geen productieplannen in gedachte. Voor een Volkswagen zag het studiemodel er met zijn stoere uiterlijk behoorlijk opvallend uit en was het meer een vooruitblik op de toekomst. Toch is besloten de auto vanaf augustus 2017 te gaan bouwen en inmiddels staat de T-Roc alweer een half jaar bij de dealer in de showroom. De verkoopcijfers bewijzen dat de Duitsers er goed aan hebben gedaan om de concept werkelijkheid te laten worden.

Net als de inmiddels uit het gamma verdwenen Eos en Scirocco wordt de T-Roc gebouwd in het Portugese Setúbal. Deze stad aan de noordkant van de rivier de Sado is de derde zeehaven van het land met een belangrijke scheepsbouwindustrie. Volkswagen heeft de T-Roc specifiek voor ons Europeanen ontwikkelt en ziet auto’s als de Hyundai Kona, Mazda CX-3 en Opel Mokka X als de belangrijkste concurrenten. Het segment van de crossovers groeit in alle richtingen en de T-Roc valt in het gamma van Volkswagen onder de Tiguan.

Compact en voorzien van coupé-achtige lijnen toont de 4,23 meter lange T-Roc minder conservatief dan je van een Volkswagen zou verwachten. Van voren is hij te herkennen aan de brede grille met geïntegreerde dubbele koplampen, desgewenst met LED-technologie. De behuizing voor de knipperlichten en dagrijverlichting is separaat onderin de bumper geplaatst. Boven de zijruiten loopt een chroomstrip van de A- richting de naar voren leunende C-stijl. Helemaal van deze tijd is de mogelijkheid om de T-Roc te personaliseren. Fraaie lichtmetalen wielen, frisse exterieurkleuren en een contrasterende dakkleur laten de auto er stijlvol of juist sportief uitzien. 

Hoge cijfers

Bij de crashtests van Euro NCAP heeft Volkswagens nieuwe crossover de maximale score van vijf sterren gekregen. Op alle belangrijke criteria (bescherming van volwassenen, kinderen en voetgangers en veiligheidssystemen) behaalden hij hoge cijfers. Na te zijn ingestapt krijg je direct een gevoel van veiligheid. De T-Roc heeft dan wel compacte afmetingen, vanbinnen voelt de auto een klasse groter. Voorin staan stevige stoelen met veel zijdelingse steun en ook de achterbank zit opvallend lekker. De been- en hoofdruimte achterin in voor een auto uit dit segment netjes en over een bagageruimte van 445 liter valt eveneens weinig te klagen. Als een echte Volkswagen is de T-Roc zeer degelijk afgewerkt en qua ergonomie hoef je de interieurontwerpers niets meer uit te leggen. 

De Volkswagen bij uitstek is de Golf en dat model is even lang als de hogere T-Roc. Vanwege die hoogte en de wat langere veerwegen helt de crossover in de bocht meer over. Ook is de te lichte besturing minder direct dan in een Golf. Toch is het weggedrag van de T-Roc ten opzichte van veel concurrenten erg goed. De auto is stabiel, blijft op snel genomen kronkelweggetjes lang neutraal en laat zich nooit uitlokken. Misschien saai, maar als je kiest voor wat grotere wielen komt de T-Roc al dynamischer over. Voor een goed veercomfort is een kleinere velgmaat een aanbeveling. Samen met de Seat Ateca en Škoda Karoq zet Volkswagen de auto op het MQB A1-platform en vooral zijn Spaanse neef komt een stuk sportiever voor de dag. De Škoda is juist weer wat bedeesder in zijn reacties.

Een investering

Een T-Roc 1.0 TSI met handgeschakelde zesbak mag je bestempelen als een erg fijne, vlot op gas reagerende en stille auto. Volkswagens 115 pk leverende EA211-motor brengt de compacte crossover in 10,1 seconden van 0-100 km/h. Vlot genoeg als we bedenken dat een even sterke Golf III GTI uit de jaren ’90 net zo snel was. Een DSG-automaat is niet leverbaar op de T-Roc 1.0 TSI, maar die missen we ook niet omdat het schakelen met de hand van een leien dakje gaat. Er is ook een 1.5 TSI viercilinder met 150 pk leverbaar en met een caravan aan de haak zal dat blok meer reservekracht achter de hand hebben. Vierwielaandrijving vergt een investering van ettelijke duizenden euro’s omdat dit alleen te combineren is met de T-Roc 2.0 TSI met 190 pk en DSG-versnellingsbak. 

Met het in productienemen van de T-Roc heeft Volkswagen op het juiste paard gewed. De compacte crossover ziet er minder bescheiden uit dan we van de overige modellen van dit merk gewend zijn. Op het gebied van bouwkwaliteit, mogelijke opties en rijeigenschappen behoort de auto tot de top van zijn segment. Een lager gebouwde Golf rijdt dynamischer, maar de T-Roc is een leuk alternatief als je eens iets anders wilt. Gewoon in een flitsende kleur en met flinke wielen bestellen, dan valt zelfs een Volkswagen op.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 999 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 115 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 200 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,1 sec.
Topsnelheid: 187 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,2 l/100 km (1:19,2)
Gewicht: 1.170 kg
Vanafprijs: € 26.550
Vanafprijs testauto: € 28.530

Plus
+ Opvallend uiterlijk voor een Volkswagen
+ Degelijk afgewerkt interieur
+ Fijne aandrijflijn

Min
– Ondanks kleuraccenten saai interieur
– Weggedrag minder speels dan gedacht
– 4WD alleen met sterkste motor en automaat