Jaguar F-Pace 20d AWD Prestige: Geen ordinaire SUV, maar performance crossover

exc-575b8d331d07c00975acf690

Scroll this

Met een SUV in het gamma slaat Jaguar een totaal nieuwe richting in. Tot nu toe maakten vooral sedans, coupé’s en cabriolets de dienst uit bij het Engelse merk. Tegenwoordig red je het daar alleen niet meer mee. Gelukkig staat de techniek vandaag de dag voor niets en kan zelfs de grootste en zwaarste auto dynamisch aanvoelen. Tot die categorie behoort de F-Pace niet, zie hem als een concurrent van de Audi Q5 en BMW X3. In Nederland heeft de importeur al flink wat orders voor de F-Pace ontvangen en de onlangs gehouden dealerintroductie pakte eveneens succesvol uit.

De F-Pace is Jaguars eerste performance crossover, zoals de fabrikant de auto omschrijft. Ook moet het hun meest veelzijdige en praktische sportwagen zijn die stijl en klasse combineert met ruimte en sportiviteit. Het design is geïnspireerd op dat van de F-Type en wijkt maar weinig af van de vorig jaar enthousiast ontvangen C-X17-conceptcar. Het resultaat is een prachtige vormgegeven auto met typische Jaguar-details. De 4,73 meter lange F-Pace oogt heel clean en eerder assertief dan agressief. Aan de voorkant zie je in de koplampen en grille de gelijkenis met de XE, achter zijn het de lichtunits die gedachten aan de F-Type naar boven halen.

Sports Command Driving Position

Van binnen is de F-Pace ook duidelijk herkenbaar als Jaguar. De styling van het dashboard komt op veel vlakken overeen met dat van de XE. Alles is erg netjes afgewerkt en ergonomisch vormgegeven. Het instrumentarium is digitaal en in de middenconsole zit een goed werkend touchscreen voor de bediening van het multimedia- en navigatiesysteem. De airco heeft aparte druktoetsen onder dit scherm, wel zo handig. Jammer dat met fel zonlicht de indicatielampjes niet zichtbaar zijn. Als het over de zitpositie in de F-Pace gaat hebben de Engelsen het over een Sports Command Driving Position. En inderdaad is de prettig steunende bestuurdersstoel een behoorlijk eind naar de bodem te verstellen en het stuur komt ver het interieur in. Zo lijkt het net of je in een cockpit zit en de auto echt aantrekt. Aan opbergruimte geen gebrek, erg belangrijk bij zo’n praktische auto. Ook de hoofd- en beenruimte op de fijn zittende achterbank en de maar liefst 650 liter metende bagageruimte mogen er zijn.

De F-Pace is er als tweeliter diesel (180 pk) met handbak of automaat. Daarnaast is er een 300 pk sterke 3.0 V6 D met automaat en een 3.0 V6 Supercharged benzinemotor (340 of 380 pk) Alleen de handgeschakelde 20d is er met achterwielaandrijving, de overige modellen beschikken standaard over vierwielaandrijving. De testauto is samengesteld als 20d AWD met achttraps ZF 8HP-automaat die bediend wordt met de JaguarDrive Control op de middenconsole. De door Jaguar zelf ontwikkelde Ingenium-diesel laat zich in de F-Pace niet van zijn stilste kant horen. Ook de automaat schakelt soms wat nerveus op en neer. Met het prestatieniveau is weinig mis, maar wat meer raffinement zou welkom zijn. Desondanks pakt de motor al vanaf lage toerentallen goed op en ook het start/stop-systeem werkt vlot.

Dynamisch weggedrag

De F-Pace is grotendeels opgebouwd uit aluminium maar weegt toch nog een forse 1.775 kilo. Diverse systemen helpen de auto een dynamisch weggedrag te geven en ook het terrein schuwt de auto niet (52 centimeter waaddiepte). Normaal gaat 90% van alle power naar de achterwielen, maar bij gripverlies kan deze verhouding ook omgekeerd worden. Het sportief afgestelde onderstel is afgeleid van de F-Type en de gewichtsverdeling is bijna 50/50. Dit heeft tot gevolg dat de F-Pace voor een SUV een erg dynamisch weggedrag heeft. Je kunt ontzettend vlot door de bocht, de besturing is heerlijk communicatief en het onderstel geeft de grens van zijn kunnen perfect aan. Keerzijde is wel dat het comfortniveau niet tot de beste eigenschappen van de Jaguar behoort. De brede banden geven op grof wegdek aardig wat afrolgeluid ten beste en vooral korte richels worden genadeloos doorgegeven. En dan te bedenken dat de testauto op 20-inch wielen staat en er zelf nog twee duim grotere exemplaren mogelijk zijn. Wie mooi wil zijn…

Dat de F-Pace direct na zijn introductie volop in de belangstelling staat is geen verrassing. Het is een erg dynamisch getekende en rijdende SUV met behoorlijk wat interieurruimte en flink wat goodies aan boord. Jaguar geeft drie jaar garantie zonder kilometerbeperking en drie jaar gratis onderhoud mee, iets waar de concurrentie nog een puntje aan kan zuigen. Als je wilt kun je met de auto het terrein in, maar op een strakke weg zo glad als een biljardlaken voelt hij zich het beste thuis. Vergeet niet eerst voldoende te sparen, want de F-Pace krijg je niet voor minder dan 53.750 euro mee. Voor de geteste uitvoering geldt een prijs van 64.650 euro en ook dan zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden te over.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Jaguar-dealer RAC in Dordrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 180 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 430 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,7 sec.
Topsnelheid: 208 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km (1:18,9)
Gewicht: 1.775 kg
Vanafprijs: € 53.750
Vanafprijs testauto: € 64.650

Plus
+ Zeer strak weggedrag
+ Veel interieurruimte
+ Prima prestaties

Min
– Rumoerige dieselmotor
– Vraagt een gevulde spaarrekening
– Erg stug op korte oneffenheden

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *