De nieuwe Volvo XC60: een vorstelijke SUV

exc-58eb584b37c5819161d44124

Scroll naar beneden

In maart heeft Volvo op de Autosalon van Genève het doek van de nieuwe XC60 getrokken, het kleinere broertje van de populaire XC90. Deze week zijn er drie voorserie-exemplaren vanuit Zweden naar Nederland gekomen om potentiële klanten alvast kennis te laten maken met de nieuwe SUV. De productie is nog maar net gestart en pas in september staat de XC60 bij de dealer. Wij hebben zelfs mogen genieten van een privé-preview.

Al sinds zijn komst in 2009 is Nederland een van de belangrijkste markten voor de XC60, maar ook in andere landen is de auto tot in zijn laatste dagen een succesnummer geweest. Als we afgaan op de interesse voor het nieuwe model moet het gek lopen wil dit succes niet voortgezet worden. Volvo doet het sowieso erg goed de laatste tijd, kijk alleen maar naar de verkoopresultaten van de nieuwe V90 en XC90. De Zweden bouwen simpelweg erg aantrekkelijke modellen die concurreren met ‘de grote drie’ (Audi, BMW en Mercedes-Benz), maar dan met een leuker prijskaartje.

Bij Volvo Cars Nederland in Beesd wordt voor ons letterlijk het doek van een XC60 R-Design in Chrystal White getrokken. Deze pareleffectlak staat de 4,69 meter lange SUV schitterend, net als de grote 21 inch wielen. Qua afmetingen is de sportief gelijnde XC60 slechts een paar centimeter langer en breder dan zijn voorganger. Om de proporties een vleugje extra dynamiek mee te geven is de auto maar liefst vijf centimeter lager. Gelukkig heeft dit geen al te nadelige invloed op de zitruimte achterin. Zowel hoofd- als benen hebben voldoende bewegingsvrijheid en ook de voetenruimte onder de voorstoelen is fors.

Voorin de XC60 zit je vorstelijk, zeker de sportstoelen omarmen je geweldig. De indeling van het zeer goed afgewerkte dashboard is bekend van de XC90. Het touchscreen van het multimedia- en navigatiesysteem domineert de middenconsole. De rustgevende sfeer aan boord is typisch Volvo. Als afwerking zijn diverse soorten leer, aluminium en hout beschikbaar zodat je de XC60 naar smaak aan kunt kleden.

Het feit dat de nieuwe XC60 volgens Volvo een van de veiligste auto’s is, wordt kracht bijgezet door de standaard veiligheidsuitrusting. Die bestaat onder andere uit City Safety met Full Auto Brake dat met behulp van een camera en radar een aanrijding helpt te voorkomen, dan wel de gevolgen hiervan te beperken. Standaard is ook Oncoming Lane Mitigation dat de auto terugstuurt naar de oorspronkelijke rijbaan als de bestuurder die onbewust verlaat en een aanrijding met een tegemoetkomend voertuig dreigt.

Onder de motorkap monteert Volvo enkel viercilinders. De T5 (254 pk) en T6 (320 pk) rijden op benzine, de T8 is een plug-in hybride die zowel op benzine als elektriciteit vooruit wil. Dieselrijders kunnen kiezen uit de D4 (190 pk) en D5 (235 pk). Alle uitvoeringen, behalve de T5, zijn standaard vierwielaangedreven. Een handgeschakelde versnellingsbak is niet meer van de partij, alle XC60’s hebben een achttraps automaat. De prijslijst begint bij € 58.995.

Na deze statische presentatie zijn we al overtuigd van de nieuwe XC60 en dan moet het rijden nog komen!